Het 3 dagen dieet ontmaskerd

Het is januari en dat betekent dat veel mensen als goed voornemen beginnen met een dieet. Afvallen is een van de meest gedane bezigheden in januari en staat op veel lijstjes als goed voornemen.

Afvallen kan op talloze manieren. Maar in dit artikel worden gezond en ongezond afvallen onderscheidden. Heel veel mensen kiezen namelijk voor een uiterst ongezonde manier van afvallen en vermageren: een crash dieet.

Het 3 dagen dieet is een crash dieet dat de laatste tijd veel rondgaat over het internet en sociale media. Mensen in binnen- en buitenland zweren bij dit dieet.

Toch werkt het niet. In dit artikel lees je waarom.

Het 3 dagen dieet is een ongezond crash dieet

Wat is het 3 dagen dieet?

In het 3 dagen dieet ga je drie dagen aan een streng dieetschema. De overige vier dagen eet je normaal (met de nadruk op: wat je normaal gesproken ook zou eten). Het dieetschema verschilt nogal, maar komt in het kort neer op:

  • 1 boterham met 2 paplepels pindakaas tijdens het ontbijt;
  • Een halve grapefruit of een sinaasappel tijdens het ontbijt;
  • Ca 50 gram mager vlees of vis (uit blik) tijdens de lunch;
  • 1 boterham tijdens de lunch;
  • 90 gram mager vlees, 120 gram sperziebonen of 120 gram gekookte bieten tijdens het diner;
  • 1 stuk fruit tijdens het diner;
  • Onbeperkt koffie of thee tijdens alle maaltijden;
  • Geen tussendoortjes.

De exacte schema’s worden anders vormgegeven, maar het komt er dus op neer dat je op deze drie dagen heel weinig binnenkrijgt.

 

Hoe val je dan af met een 3 dagen dieet?

Als we kijken naar de energie-inname volgens bovenstaande richtlijnen, kunnen we concluderen dat je heel weinig energie binnenkrijgt. Veel minder dan je op een dag nodig hebt. Je valt dus af in energie: je krijgt lang geen 2.000 calorieën binnen, die je wel gaat verbranden.

Doe je dit gedurende drie dagen, dan val je zo een paar kilo in de week af. Wie dat een maand volhoudt, kan op zijn of haar streefgewicht komen.

 

Maar… je valt niet af in vet

De grootste fout die mensen maken bij het volgen van een 3 dagen dieet is dat ze het idee hebben dat ze afvallen in vet. Je verlies helemaal niet zoveel vet wanneer je jezelf uithongert. In de eerste plaats zal er namelijk een aantal kilo’s aan vocht verdwijnen. Daarna gaat je lichaam spiermassa aantasten en hier en daar wat vetreserves verbruiken.

Je verbrandt dus eerst je spiermassa en dan pas je vet. Omdat spiermassa vanzelf al vet verbrand, is het niet handig om dit te laten verdwijnen.

Afrekenen met overgewicht

Na het dieet kom je weer aan

Wie eenmaal op zijn of haar streefgewicht is, kan daar doorgaans maar kort van genieten. Net als bij ieder ander crash dieet kom je heel snel weer aan met het 3 dagen dieet. Je houdt het immers niet vol om de hele tijd zo ongezond te blijven eten. Daarbij eet je weer normaal en wordt er dus ook weer suiker in je lijf opgeslagen.

Mensen die het 3 dagen dieet proberen kunnen zelfs nog dikker worden dan voor ze begonnen zijn. Dat heeft te maken met de spiermassa die zijn werk niet meer doet. Als spiermassa eenmaal verdwenen is, zal het opnieuw moeten worden opgebouwd. Daarom moet je weer gaan sporten.

 

Gezonde diëten volgen

Een gezonder dieet heeft zeker niet zulk snel resultaat als een 3 dagen dieet. Maar het resultaat bij een ander dieet, zeker een gezond dieet, zal blijvend zijn. Je bent dan weliswaar langer bezig voor je effect zal zien, je hebt wel blijvend plezier van je nieuwe lijf. Op deze website hebben we al een aantal diëten besproken die je prima zou kunnen volgen als je gezond af wil vallen.

Eiwitdieet, koolhydraatarm of Paleo?

Wat moet je nu? Het eiwitdieet is een goed dieet, het koolhydraatarme dieet zet veel zoden aan de dijk en het Paleo dieet is eigenlijk ook een goede manier om veel vet te verbranden en blijvend op gewicht te komen. Wat is nu de beste stap als je wil afvallen? Het mag duidelijk zijn dat er legio mogelijkheden zijn voor mensen die willen gaan afvallen. Het ene dieet overlapt het andere dieet, maar welk dieet is nu het beste?

Op die vraag krijg je geen antwoord in dit artikel. Er is namelijk geen passend antwoord op te geven. Voor de ene is het eiwitdieet nu eenmaal het beste, voor de ander is dat het Paleo dieet en weer iemand anders heeft het meeste baat bij een koolhydraatarm dieet.

In een eerder artikel werd al aangetoond dat het Paleo dieet en het eiwitdieet niet eens zo heel veel van elkaar verschillen. Ook het koolhydraatarme dieet komt hier veelvuldig bij kijken. Je zou bijna kunnen zeggen dat er sprake is van een driehoeksverhouding.

Driehoeksverhouding eiwitdieet koolhydraatarm en Paleo

Het eiwitdieet staat in dit artikel centraal.

 

Het eiwitdieet is al jaren bekend

De Franse arts dokDukanter Pierre Dukan bracht in de jaren tachtig van de vorige eeuw zijn boek uit. Het Dukan Dieet. Dit dieet werd door miljoenen Fransozen gevolgd. Met veel succes. Het dieet brak door, wereldwijd werden er miljoenen exemplaren van verkocht. Het succes van het eiwitdieet heeft dokter Dukan gevonden nadat hij lang onderzoek heeft gedaan.

 

Onderzoek naar het eiwitdieet

Het onderzoek van dokter Dukan richtte zich op de voedingspatronen van mensen. Dukan nam een aantal mensen als proefkonijn en vergeleek hun voedingspatroon en hun gewicht met elkaar. Hij stelde zichzelf daarbij de volgende vragen:

  • Wat eet de persoon in kwestie gedurende de dag?
  • Hoeveel beweegt de persoon in kwestie gedurende de dag?
  • Wat is de verandering in gewicht van deze persoon?

De slotsom was duidelijk. De mensen die vooral eiwitrijke voeding aten (denk hierbij aan kip, vlees, gevogelte en vis) en daarbij matig tot voldoende bewogen, vielen het meeste af. Het minst vielen af de mensen die veel koolhydraten aten, of veel vetten. Sterker nog: veel bewegen bij een koolhydraatrijk voedingspatroon leidde tot minder gewichtsverlies dan weinig beweging bij een eiwitrijk voedingspatroon.

Voor dokter Dukan was het duidelijk: mensen vallen af met het eiwitdieet.

 

Het eiwitdieet verovert de wereld

Televisieoptredens, herdrukken, nieuwe boeken, artikelen, interviews, dokter Dukan was er maar druk mee. Hij vloog de hele wereld over en was vooral in Amerika erg geliefd. De mensen geloofden zijn theorie en schaften het eiwitdieet van dokter Dukan moeiteloos aan. Ze vielen er vele kilo’s mee af. En omdat dokter Dukan de mensen ook leerde hoe ze hun gewicht op pijl moesten houden na het dieet, kwamen weinig mensen meer aan. Het dieet bleek zo succesvol, dat mensen die het dieet gebruikten ook echt op gewicht kwamen.

 

Het eiwitdieet nu

Dokter Dukan heeft goed werk verricht. Het eiwitdieet is vandaag de dag nog altijd een van de meest verkochte en meest populaire diëten. Het is in diverse vormen en maten beschikbaar, zoals:

  • Het South Beach dieet;
  • Het Vitadis dieet;
  • Weight Care eiwitshakes;
  • Reasons eiwitdieet;
  • Sanaslank eiwitdieet;
  • Protislank;
  • Het dokter Frank dieet.

Deze zeven diëten zijn het topje van de huidige ijsberg, aangevoerd door het Dukan dieet zelf. Diëten zoals het Atkins dieet – dat ook erg bekend is – wordt niet onder de eiwitdiëten geschaard, omdat het vooral inzoomt op het beperken van koolhydraten. Dat dieet is dus vooral een koolhydraatarm dieet te noemen.

 

Welk dieet wordt het?

Het mag duidelijk zijn: met een koolhydraatarm dieet, een Paleo dieet of een eiwitdieet binnen handbereik is het niet meer zo moeilijk om af te vallen en een goed dieet te vinden. Maar het eiwitdieet staat voor een groot deel aan de basis van alle diëten. Gezonde voeding, daar draait het om. Het eiwitdieet kan je helpen om richting te geven aan een gezondere levensstijl en gezondere voeding. Beperk de koolhydraten en ga voor de eiwitten. Je zal merken dat het werkt en je zal zien dat je blijvend gewicht verliest.

Hoe Paleo is het eiwitdieet?

Het eiwitdieet is het beste dieet van 2015, gebleken uit diverse onderzoeken en volgens verschillende websites. Maar een ander dieet dat erg in trek is onder mensen die gewicht willen verliezen, is het Paleo dieet. Paleo wordt ook wel de Paleo revolutie of het Paleo principe genoemd. Wat is het Paleo dieet precies en hoe verhoudt Paleo zich tot het eiwitdieet?

Wie dit artikel leest zal tot een opvallende conclusie komen: wat heeft Paleo gemeen met het eiwitdieet?

 

Paleo, principe of revolutie?

Paleo is in. Paleo is leven volgens de mensen tijdens het paleolithium. Dat is een dure benaming voor de Steentijd. Kort gezegd komt het erop neer dat je alleen natuurlijke producten eet, vers uit de natuur. Denk daarbij aan bessen die aan bomen groeien, wortels van bomen, groente en fruit en stukken vlees die met jagen zijn gewonnen, of van dieren die net gestorven zijn. Het betekent vooral dat de producten die je eet niet bewerkt zijn. Dat bewerken slaat weer op het absurdistische gebruik van koolhydraten in onze hedendaagse voeding.

Koolhydraten zijn een toevoeging aan producten, die fabrikanten gebruiken om meerdere redenen:

  • De producten zijn langer te bewaren;
  • De producten zijn goedkoper te produceren en leveren dus meer geld op;
  • Koolhydraten zijn makkelijk in gebruik.

Maar koolhydraten zijn ook de oorzaak van bekende welvaarsziektes, waarvan obesitas nummer 1 is. En obesitas (morbide overgewicht) is tevens een belangrijke doodoorzaak van mensen in Nederland.

Paleo is dus een principe dat uitgaat van minder koolhydraten ne meer eten volgens de Steentijd. De revolutie van Paleo is mega, want steeds meer mensen zijn over aan het stappen op zogenaamde Paleo recepten en volgen dus het bekende Paleo dieet.

Het Paleo dieet lijkt op het eiwitdieet

Het eiwitdieet en koolhydraten

Raakvlakken op het gebied van koolhydraten en eiwitten zijn te vinden in het eiwitdieet. Een eiwitdieet weert, net als Paleo, koolhydraten uit voeding omdat het ongezonde en onnodige toevoegingen zijn. Die gaan ten koste van vitamines, mineralen en andere essentiële bouwstoffen voor je lichaam.

Waar het eiwitdieet op zoek gaat naar koolhydraatarme voeding gaat een zogenaamd koolhydraten dieet weer uit van meer eiwitten. En al snel kom je dan uit bij natuurlijke producten, zoals vlees en vis, zuivelproducten zonder al teveel bewerkingen, groenten en fruit, noten en zaden. Met andere woorden: je komt uit bij Paleo.

 

Drie diëten in één?

Om nu te zeggen dat je drie diëten in één hebt met een koolhydraatarme levenswijze, het eiwitdieet en Paleo, is weer wat veel van het goede. Ze zijn te verschillend om onder één noemer te scharen. Maar het mag wel duidelijk zijn dat er veel overeenkomsten zijn binnen deze diëten. Paleo is eten volgens de natuurlijke gewoontes van onze verre voorouders in het Stenen Tijdperk, het eiwitdieet gaat op zoek naar die producten om koolhydraten te weren.

Wie dus bezig is met een eiwitdieet zal erkennen dat er veel invloeden van Paleo in terug te vinden zijn en andersom zal voor iemand die Paleo gaat hetzelfde gelden.

 

Makkelijk om zo recepten te vinden

Het is dus makkelijker zoeken als je op zoek bent naar recepten voor ofwel je eiwitdieet ofwel je Paleo dieet. Want eiwitrijke producten vind je ook binnen de Paleo recepten en Paleovriendelijke voeding tref je weer bij de recepten die passen bij het eiwitdieet. Handig dus als je een beetje was uitgekeken op de recepten die je tot nog toe at.

Wellicht vind je het ook interessant om je meer te verdiepen in het andere dieet dan wat je nu aan het volgen bent. Of wil je beginnen met een van de twee diëten. Welke van de twee dan het beste is? Dat is vooral een kwestie van smaak. Paleo is een principe waar je toch wel wat aanpassingen voor moet doen, terwijl het eiwitdieet in wezen makkelijk te volgen is. Producten hoeven niet persé puur natuur te zijn, wat bij Paleo (weliswaar niet hoeft) maar toch wel wenselijk is.