Maandelijks archief: januari 2016

Het 3 dagen dieet ontmaskerd

Het is januari en dat betekent dat veel mensen als goed voornemen beginnen met een dieet. Afvallen is een van de meest gedane bezigheden in januari en staat op veel lijstjes als goed voornemen.

Afvallen kan op talloze manieren. Maar in dit artikel worden gezond en ongezond afvallen onderscheidden. Heel veel mensen kiezen namelijk voor een uiterst ongezonde manier van afvallen en vermageren: een crash dieet.

Het 3 dagen dieet is een crash dieet dat de laatste tijd veel rondgaat over het internet en sociale media. Mensen in binnen- en buitenland zweren bij dit dieet.

Toch werkt het niet. In dit artikel lees je waarom.

Het 3 dagen dieet is een ongezond crash dieet

Wat is het 3 dagen dieet?

In het 3 dagen dieet ga je drie dagen aan een streng dieetschema. De overige vier dagen eet je normaal (met de nadruk op: wat je normaal gesproken ook zou eten). Het dieetschema verschilt nogal, maar komt in het kort neer op:

  • 1 boterham met 2 paplepels pindakaas tijdens het ontbijt;
  • Een halve grapefruit of een sinaasappel tijdens het ontbijt;
  • Ca 50 gram mager vlees of vis (uit blik) tijdens de lunch;
  • 1 boterham tijdens de lunch;
  • 90 gram mager vlees, 120 gram sperziebonen of 120 gram gekookte bieten tijdens het diner;
  • 1 stuk fruit tijdens het diner;
  • Onbeperkt koffie of thee tijdens alle maaltijden;
  • Geen tussendoortjes.

De exacte schema’s worden anders vormgegeven, maar het komt er dus op neer dat je op deze drie dagen heel weinig binnenkrijgt.

 

Hoe val je dan af met een 3 dagen dieet?

Als we kijken naar de energie-inname volgens bovenstaande richtlijnen, kunnen we concluderen dat je heel weinig energie binnenkrijgt. Veel minder dan je op een dag nodig hebt. Je valt dus af in energie: je krijgt lang geen 2.000 calorieën binnen, die je wel gaat verbranden.

Doe je dit gedurende drie dagen, dan val je zo een paar kilo in de week af. Wie dat een maand volhoudt, kan op zijn of haar streefgewicht komen.

 

Maar… je valt niet af in vet

De grootste fout die mensen maken bij het volgen van een 3 dagen dieet is dat ze het idee hebben dat ze afvallen in vet. Je verlies helemaal niet zoveel vet wanneer je jezelf uithongert. In de eerste plaats zal er namelijk een aantal kilo’s aan vocht verdwijnen. Daarna gaat je lichaam spiermassa aantasten en hier en daar wat vetreserves verbruiken.

Je verbrandt dus eerst je spiermassa en dan pas je vet. Omdat spiermassa vanzelf al vet verbrand, is het niet handig om dit te laten verdwijnen.

Afrekenen met overgewicht

Na het dieet kom je weer aan

Wie eenmaal op zijn of haar streefgewicht is, kan daar doorgaans maar kort van genieten. Net als bij ieder ander crash dieet kom je heel snel weer aan met het 3 dagen dieet. Je houdt het immers niet vol om de hele tijd zo ongezond te blijven eten. Daarbij eet je weer normaal en wordt er dus ook weer suiker in je lijf opgeslagen.

Mensen die het 3 dagen dieet proberen kunnen zelfs nog dikker worden dan voor ze begonnen zijn. Dat heeft te maken met de spiermassa die zijn werk niet meer doet. Als spiermassa eenmaal verdwenen is, zal het opnieuw moeten worden opgebouwd. Daarom moet je weer gaan sporten.

 

Gezonde diëten volgen

Een gezonder dieet heeft zeker niet zulk snel resultaat als een 3 dagen dieet. Maar het resultaat bij een ander dieet, zeker een gezond dieet, zal blijvend zijn. Je bent dan weliswaar langer bezig voor je effect zal zien, je hebt wel blijvend plezier van je nieuwe lijf. Op deze website hebben we al een aantal diëten besproken die je prima zou kunnen volgen als je gezond af wil vallen.