Gezond gewicht behalen en behouden

Een gezond gewicht lijkt soms lastig te bepalen. Want je hebt te maken met tal van factoren, zoals leeftijd, lengte, geslacht en gewicht. En toch is het van het grootste belang om te bepalen of jouw gewicht gezond is. Want wanneer dat niet het  geval is, zal je actie moeten ondernemen.

Dit artikel helpt jou te bepalen of jouw gewicht gezond is. Zo niet, dan krijg je aan het einde van het artikel tips om een gezond gewicht te bereiken.

 

Overgewicht in Nederland

Een gezond gewicht is niet vanzelfsprekend. Dat mag wel blijken uit de cijfers die onderzoek  na onderzoek bekend worden gemaakt. Overgewicht is in Nederland bij maar liefst 51% van de mensen aan de orde. Een groot deel van deze mensen heeft zelfs te kampen met obesitas of – nog erger – morbide obesitas.

Het mag duidelijk zijn dat weinig mensen weten hoe je een gezond gewicht bereikt en op peil houdt.

Niet gek dat onze ongezonde gewoontes ook de belangrijkste doodsoorzaak in de westerse wereld zijn. Ja, je leest het goed: overgewicht is een doodsoorzaak.

 

Gevolgen van overgewicht

Overgewicht, obesitas en morbide obesitas zijn vaak indirect de reden voor stergevallen. Ook steeds vaker op jonge leeftijd gaan mensen dood doordat ze niet goed genoeg voor zichzelf zorgen en er te ongezonde gewoontes op nahouden.

Overgewicht is op zichzelf niet dodelijk, maar de gevolgen van overgewicht zijn dat wel. De bekendste gevolgen van overgewicht (waarvan enkele fataal kunnen aflopen) op een rijtje:

  • Een te hoog cholesterol
  • Een te hoge bloeddruk
  • Hart- en vaatziekten
  • Toenemend risico op een hartaanval of –infarct
  • Verminderde weerstand
  • Meet vatbaarheid voor ziektes
  • Trager herstel bij ziektes en operaties
  • Gewrichtsklachten

Is dit lijstje bedoeld om je aan het schrikken te maken? Deels. Het is vooral bedoeld om je bewust te maken van wat een ongezond gewicht met je lichaam (en dus je leven) kan doen. Hopelijk ben jij erop tijd bij en wil je toewerken op een gezond gewicht.

 

Gezond gewicht bepalen

Wat is nu een gezond gewicht? Om dat te bepalen zijn er allerlei formules, schema’s en grafieken bedacht. De belangrijkste delen we hier.

Om te beginnen is er een BMI-test. De BMI-test staat voor Body Mass Index Test en bepaalt hoe gezond jouw gewicht is voor jouw leeftijd. Hierbij wordt je gewicht in kilo’s gedeeld door 2x je lengte in meters. (Dus: gewicht in kilo’s : lengte : lengte = BMI.)

De BMI is onderverdeeld in diverse waarden: van onder de 18,5 tot boven de 40. In onderstaande tabel zie je welke betekenis en risico’s er aan een BMI-waarde hangen.

BMI tabel

Bereken zelf je BMI aan de hand van onderstaande BMI-calculator.

BMI Calculator
Imperial    Metric
ft in
lbs
Powered by Easy BMI Calculator

 

Enkele voorbeelden

Aad van 25 jaar is met 1,72 meter lengte en een gewicht van 84 kilo toch echt te zwaar. Zijn BMI is 28,39 en zit dus tegen overgewicht aan.

Mieke van 36 jaar is met 1,84 meter lengte en een gewicht van 76 kilo van een normaal gewicht. Haar BMI is 22,25.

 

Tabel voor gezond gewicht

Een andere manier om te bepalen of je een gezond gewicht hebt, is door gebruik te maken van de onderstaande tabel. In die tabel wordt per lengte (vanaf 1,40 meter tot 2,00 meter) aangegeven wat een gezond gewicht is. Zo kun je zonder berekening en in één oogopslag bepalen of jouw gewicht gezond is.

Tabel gezond gewicht

 

Opmeten van je middelomtrek

Gewicht is erg belangrijk om te bepalen hoe gezond je bent. Maar het kan zijn dat je te maken hebt met een hoog vetpercentage. Wanneer er een te hoog vetpercentage in je lichaam zit, hoeft dat niet altijd op te vallen bij een test zoals hierboven. Teveel vet in en rond je buik is niet goed voor je gezondheid en kan op den duur tot veel klachten leiden.

Wil je weten of je een gezond vetpercentage hebt? Doe dan de middelomtrektest.

  • Meet de middelomtrek door een meetlint tussen de onderkant van je onderste rib en de bovenkant van je bekken te doen. Adem uit en lees je middelomtrek af.

 

Mijn gewicht is gezond!

Je hebt net twee tests kunnen doen om te bepalen of je een gezond gewicht hebt. Is jouw gewicht gezond? Dat is dan heel mooi. Ga vooral door met wat je doet om het gezonde gewicht vast te houden.

Verrast het je, bijvoorbeeld omdat je toch wel een buikje hebt en graag wat vet rondom je buik en billen zou willen verliezen? Lees dan dit artikel over vet verbranden, want het kan zijn dat je weliswaar een gezond gewicht hebt, maar een vrij hoog vetpercentage.

 

Mijn gewicht is ongezond…

Ben je er net achter gekomen dat je gewicht ongezond is? Heb je een BMI dat hoger ligt dan een normaal gewicht? Dan is het tijd om actie te ondernemen.

Heb je een te laag gewicht? Ook dan is het verstandig om actie te ondernemen. Ga dan bij voorkeur in gesprek met je huisarts en probeer te achterhalen wat de oorzaak van je ondergewicht is.

In het geval van overgewicht zit er niets anders op dan dat je moet gaan afvallen. Afvallen betekent dat je gewicht en vet gaat verbranden.

Dat kan op een aantal manieren, waarvan er twee het beste zijn. Je kunt ze los van elkaar doen, maar het beste is om ze te combineren. Eigenlijk zijn het de twee stelregels voor een geslaagd, gezond leven. Het gaat om:

  • Gezonder eten en drinken;
  • Meer bewegen

 

Gezonder eten en drinken

De reden van overgewicht huist vaak in ongezonde eet- en drinkgewoontes. Wanneer je het niet gewend bent om gezond te eten en te drinken is overgewicht vrij vanzelfsprekend.

Je zal dus gezonder moeten gaan eten en drinken om het tij te keren. Eet dagelijks groenten en 2 stuks fruit, vul aan met vlees en vis. Varieer bij voorkeur elke dag je maaltijden. Doe voorzichtig met brood, pasta en aardappels, omdat deze weinig voedingsstoffen toevoegen, maar je wel dikker kunnen maken.

Het beste is om gezonder eten en drinken te combineren met meer beweging.

 

Meer bewegen

Energie moet verbrand worden als je wil afvallen. Meer beweging helpt daar absoluut bij. De manier van bewegen maakt op zich niet heel veel uit, zolang je maar veel energie verbruikt. Het is duidelijk dat je met hardlopen meer energie (en dus ook vet) verbrandt dan met een avondwandeling. De beste en meest intensieve manieren van bewegen zijn onder meer krachttraining, roeien en zwemmen. Hoe meer spieren je gebruikt, hoe meer energie er door je lichaam vereist zal zijn om de spieren in kwestie te herstellen en sterker te maken.

Dit alles gaat ten koste van je vetmassa, iets wat je dus graag wilt. Een gezonder gewicht komt op die manier een stuk sneller en eenvoudiger dichterbij.

 

Advies bij ernstig overgewicht

Wanneer je dermate overgewicht hebt dat je hoog scoort in obesitas of zelfs morbide obesitas, is het aan te raden om in gesprek te gaan met je huisarts. Die kan met jou bekijken wat de beste manier is om gewicht te verliezen. Bijvoorbeeld door een dieet, maar wellicht ook door medisch ingrijpen. Gezien de gezondheidsrisico’s die je loopt, is het dus verstandiger om een medisch specialist met je mee te laten denken.

Bronnen:

  1. Afvallen met een gezond dieet, artikel op Dieetkompas.nl geraadpleegd via https://www.dieetkompas.nl/
  2. Gezond gewicht, geraadpleegd via http://www.voedingscentrum.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *