Hoe noten en zaden helpen bij het afvallen

Lees jij de laatste tijd ook zoveel over de functie van noten en zaden bij het afvallen? Veel mensen zweren bij het gebruik van noten en zaden en hebben het idee dat noten en zaden je kunnen helpen om gewicht te verliezen. Hoe zit dat nu precies?

 

Koolhydraatarm en eiwitrijk

Noten zijn gezondHet idee dat noten en zaden (zoals chiazaad) je kunnen helpen met het afvallen komt voort uit de gedachte dat mensen minder koolhydraten moeten eten. Volgens allerlei theorieën zijn mensen er nog niet klaar voor (en überhaupt er niet voor gemaakt) om koolhydraten te eten. Koolhydraten zijn sinds de Industriële Revolutie erg in trek, omdat ze ervoor zorgen dat er snel en makkelijk te eten op tafel kan worden gezet. Op grote schaal wordt voedsel geproduceerd, zoals brood en zoals pasta of rijst. Maar dat zit allemaal boordevol koolhydraten en koolhydraten zijn door ons lichaam moeilijk te verwerken. Geen koolhydraten dus, schrijven veel diëtisten voor. Eet liever eiwitten, want die zorgen er juist voor dat je lichaam aan het werk gaat en zo kun je min of meer vanzelf – op de automatische piloot – afvallen. Noten en zaden komen aan die ideeën tegemoet, omdat ze wel eiwitten, maar geen koolhydraten bevatten. Dat is dus het idee achter noten en zaden en hoe ze je kunnen helpen om o peen effectieve en blijvende manier gewicht te verliezen. Je vindt veel noten en zaden gewoon in de supermarkt, maar ook veel groenteboeren hebben zich intussen gespecialiseerd in het gebruik en de verkoop van noten.

 

Wat doe je met die noten en zaden?

Dan heb je eenmaal noten en zaden in huis, maar wat dan? Je kunt ze om te beginnen prima eten als tussendoortje. Voor als je tussentijds trek hebt. Noten en zaden smaken lekker bij de thee of bij de koffie. Maar je kunt er natuurlijk veel meer mee doen. Je kunt ook een lekkere salade maken met noten en zaden, of een maaltijd op tafel toveren waarbij noten en zaden centraal staan. Op het internet zijn er hele websites opgericht om het gebruik van noten en zaden te bevorderen. Daar kun je vast nog veel meer ideeën uithalen.

 

Werkt dit echt?

De vraag is natuurlijk of het echt werkt om met noten en zaden af te vallen. Helaas is het niet zo dat je door gewoon wat noten en zaden te eten vanzelf afvalt. Het zijn wat dat betreft geen wondermiddeltjes die je helpen om zo aan de lopende band gewicht te verliezen en je zwaarlijvigheid aan te pakken. Wel is het zo dat deze producten weinig koolhydraten bevatten en daardoor kunnen ze zeker geen kwaad. Maar het is ook niet zo dat je de hele dag noten moet eten. Er bestaat niet zoiets als een notendieet en het zou ook erg ongezond zijn om niet af te wisselen qua eten. Het moet tenslotte wel gezond blijven wat je doet en dat doe je niet door van allerlei voeding af te stappen en alleen nog maar noten en zaden te gaan eten.

 

Wat dan wel?

Wat kunnen we je dan wel adviseren of ten minste aanbevelen als het aankomt op het gebruik van noten en zaden? We willen je vooral aangeven dat noten en zaden als prima alternatief kunnen werken voor tussendoortjes en daardoor zeker ideaal zijn voor mensen die willen afvallen. Je kunt makkelijk afvallen door een dieet te volgen – bijvoorbeeld het koolhydraatarme dieet of het eiwitrijke dieet – en daarbij veel noten en zaden te nuttigen, want zo kom je tegemoet aan de achtergrond van beide diëten en zal je veel minder honger hebben. Daarbij zijn noten en zaden erg lekker in salades of door yoghurt en kwark en kun je daar ook prima gerechten mee op tafel toveren die je ook nog eens helpen om op gewicht te blijven.

Een gedachte over “Hoe noten en zaden helpen bij het afvallen

  1. Vooral het gezonde vet Omega-3 is hiervoor erg belangrijk. De meeste noten en zaden zijn zeer rijk aan deze onverzadigde vetten. Omega-3 is niet alleen belangrijk  vanwege de vet verbrandende– en anabole eigenschappen, maar heeft onder ander ook grote voordelen in de strijd tegen hart- en vaatziekten en werkt dit vet ontstekingsremmend, waardoor je beter herstelt na een inspanning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>